– مهم ترین و حیاتی ترین ویژگی یک غذای خوب رعایت کامل اصول بهداشتی و نحوه طبخ آن است. (غذا باید با روشی طبخ شود و به میزانی پخته یا سرخ شود که در درجه اول، ارزش عذایی مواد آن از بین نرود و بعد از آن، طعم و مزه خوشایندی داشته باشد. شستن تک تک مواد تشکیل دهنده غذا طبق اصول مخصوص خود امری گریزناپذیر و غیرقابل چشم پوشی است.)

– متخصصین تغذیه معتقدند که غذا را می توان کم خورد اما از کیفیت آن نمی توان کم کرد. به این معنی که کیفیت و نوع تک تک موادی که در تهیه و پخت غذا استفاده می شود مهم است و سلامت و بهداشت داخلی بدن در استفاده از موادغذایی با کیفیت تضمین می شود. به همین لحاظ باید به نوع و مرغوبیت موادی که برای تهیه غذا مورد استفاده قرار می گیرد مانند، نوع روغن، گوشت، برنج و سبزیجات توجه خاص کرد تا هم با کیفیت باشد و هم تازه!

– به میزان پخت یا سرخ شدن غذاها باید توجه شود تا با گرفتن حرارت بیش از حد، خواص آن ها تبدیل به زیان نگردد. یادتان باشد که پختن یا سرخ کردن غذاها حد و مرز مشخصی دارد و از روش معینی پیروی می کند. غذاهایی که خارج از اصول طبخ و تهیه می شوند برای سلامت بدن مضر هستند.

– غذاهایی که در فر و ماکروفر سرخ می شوند از موادی که در روغن سرخ می شوند سالم ترند زیرا علاوه بر این که عدم استفاده از روغن، چربی آن ها را کم تر می کند، حرارت بالای فر یا ماکروفر باعث می شود تا چربی های طبیعی غذا مانند، چربی گوشت مرغ یا گوشت قرمز نیز از بین برود و درنتیجه از ورود میزان قابل توجهی روغن و چربی به دستگاه گوارش بدن جلوگیری شود.

– روغن سرخ کردنی تا زمانی قابلیت مصرف دارد که رنگ آن روشن و براق باشد و تکه های سوخته شده مواد غذایی در آن پدید نیاید. بنابراین از خوردن مواد غذایی که در روغن های سیاه و سوخته سرخ شده اند جدا خودداری کنید.

– معمولا روی ظروف روغن های مایع حداکثر درجه حرارتی که می توان به آن روغن داد ذکر شده است لازم است که حتما به این نکته توجه کافی شود و از حرارت بیش از حد روغن جلوگیری گردد. روغن هایی که به علت حرارت بالا شروع به سوختن می کنند(از آن ها دود بلند می شود) به هیچ وجه قابل استفاده نیستند و باید فورا آن را تخلیه کرد و بعد از شستشوی ظرف مجددا از روغن جدید استفاده شود.

– گوشت ماهی، حیوانات و میوه های پرورشی به علت تعجیل در سیکل زمانی رشد و بلوغ آن ها از میزان قابل توجهی هورمون و مواد رشد دهنده برخوردارند که علاوه بر عوارض زیان باری که سلامت مصرف کننده را به خطر می اندازند، دارای طعم و مزه مصنوعی و غیرطبیعی نیز می باشند.

– استفاده از ظروف پلاستیکی برای تهیه غذا یا مصرف آن صحیح نیست به ویژه اگرآن ظرف حرارت هم ببیند. زیرا هنگامی که غذا وارد ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف می شود، مقداری از مواد شیمیایی ظرف وارد غذا و از آن جا وارد بدن ما می شود که این عمل با درصورت گرم بودن غذا یا حرارت دادن ظروف شدت می یابد. شکل گرفتن رفتارها و خلق و خوی جنس مخالف در فرد، بلوغ زودرس و رشد اندام ها در دختران، تغییر در عملکرد هورمون ها و کاهش ترشح هورمون تستوسترون و بزرگ شدن غده پروستات در مردان و تغییرات رفتاری و بروز تندخویی و پرخاشگری از جمله عوارض ورود این مواد شیمیایی به بدن هستند.

– غذاها را به جای نگهداری در ظروف پلاستیکی در ظروف شیشه ای نگهداری کنید.

– از منجمد شدن میوه و سبزجاتی که به صورت خام خورده می شوند خودداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

6 + 14 =