– بهترین و مهم ترین ویژگی یک رستوران خوب رعایت کامل اصول بهداشت و نظافت محیط و نظم و زیبایی کل فضای آن می باشد.

– رنگ آبی نیلی یا بنفش فضای سالن غذاخوری موجب آرامش و امنیت خاطر می شود و سوخت و ساز بدن به گونه ای تغییر می کند که اشتهای فرد متعادل می شود و از کم خوری و پر خوری خودداری می نماید.

– پخش موزیک آرامش بخش ودل نواز در محیطی آرام رستوران لذت غذا را بیشتر می کند و در کیفیت خواص آن تاثیر می گذارد.

– برای انتخاب راحت تر غذای ایده آل بهتر است، لیست غذاهای رستوران به مقدار و نوع مواد به کار رفته در هرغذا اشاره بکند و مبلغ آن را مشخصا قید کرده باشد.

– بهتر است که ظروف سرو غذا مانند دیس و بشقاب ها از جنس چینی باشند و قاشق و چنگال ها براق، سالم و تمیز و از نوع استیل(نه یکبار مصرف).

– در رستوران های ایده آل، پرسنل اعم از آشپز، سرویس دهنده و نظافت چی، باید از لباس فرم تمیز و خوشبو با رنگ روشن استفاده نمایند. ( نظافت و پاکیزگی جسمانی، سلامت روانی و توجه به رعایت اصول بهداشتی پرسنل رستوران را همیشه مد نظر مشتریان باشد.)

– میزهای پلاستکی آلودگی را به خود جذب می کنند. بهتر است که میزهای غذاخوری شیشه ای باشند.

– آشپزخانه، محل سرو غذا و سرویس های بهداشتی باید به معنای واقعی تمیز، زیبا و متنوع باشد.

– کیفیت، نوع و میزان غذا باید به همان گونه باشد که مشتری سفارش داده است و درغیر این صورت مشتری حق دارد آن را مرجوع کند.

– رستوران هایی که نرخ قانونی دارند و از صورتحساب خود مطمئن هستند جزییات صورتحساب را واضح و روشن در اختیار مشتری می گذارند.

– صندوقدار رستوران نمی تواند مبلغی بیش از آن چه در لیست غذا مشخص شده است از مشتری طلب نماید.(دادن انعام به کارگران اجباری نیست و پرسنل حق طلب انعام ندارند.)

– برخی از رستوران ها هنگام ازدیاد مشتری سهوا خطاهایی مرتکب می شوند، مثلا از کمیت غذا به حد چشمگیری کاسته می شود، کیفیت آن کم می شود یا سرد و بدون مخلفات است. در این صورت مشتری باید حق اعتراض داشته باشد و بتواند غذا را عودت دهد.

– برخورد کلیه پرسنل و پیشخدمتان یک رستوران ایده آل، صمیمانه و مودبانه است و مغایر با خواسته مشتری کاری را انجام نمی دهند.

– صحیح نیست که پرسنل رستوران، محل نشستن مشتریان را تعیین نمایند و مگر به منظور دور نمودن افراد مجرد از خانواده ها.

– فضای سالن باید تمیز، عاری از هرگونه حشره، صدا و شلوغی باشد و سیستم های گرمایشی و برودتی باید به مقتضی زمان به صورت مطلوبی فعال باشند.

– اگر یکی از پرسنل رستوران یا مشتریان دیگر موجب ناراحتی و مزاحمت نوامیس و خانواده سایر مشتریان شود، وظیفه مسئول رستوران است که مراتب را پیگیری نماید و فرد مزاحم را از آن مکان دور کند.( در چنین شرایطی مشتریان بدون هرگونه جر و بحثی با طرف مقابل، باید موضوع را با مسئول رستوران در میان بگذارند.)

– رستوران های خوب و باتجربه، به میزان پخت غذا اهمیت خاصی می دهند و از ارایه غذاهای نپخته یا سوخته به مشتری شدیدا خودداری می کنند و در صورت بروز فورا آن را تعویض می نمایند.

– کلیه مخلفات مورد نیاز یک غذا مانند سس، پیاز، نان و … باید همراه غذا سرو شود.

– پیاز باید تازه باشد و بدون فاصله بعد از پوست کندن بر روی آن سلفون کشیده شود.

– استفاده از نوشیدنی های خنک در قوطی های آلومینیومی به همراه نی بهتر از هرنوع دیگر مخصوصا لیوان و یخ است.

– از نوشیدن آب در پارچ های استیل خودداری کنید. بهترین حالت استفاده از آب معدنی با مارک معروف است.

– نوشیدنی های یخ زده و گرم را مرجوع کنید مگر به خواسته خودتان باشد.

– اگر احساس کردید غذای رستورانی مانده است دیگر هیچ گاه به آن مراجعه نکنید زیرا آن ها حق ارایه غذای مانده به مشتری را تحت هیچ شرایطی ندارند.

– هنگام سفارش غذاهایی که در تهیه آن ها از دست بیشتر استفاده می شود دقت کنید تا از نظافت تهیه کننده آن و غذای مورد نظر مطمئن شوید.( بهتر است از این غذاها کم تر و به ندرت استفاده شود.)

– غذاهایی مانند سوسیس و مرغ کنتاکی و سمبوسه و فلافل یا سیب زمینی که در ظرف های بزرگ و به کمک روغن های چندبار مصرف سرخ می شوند فاقد ارزش غذایی و برای سلامتی مضر هستند. بهتر است این گونه غذاها را در منزل با رعایت اصول سلامت و بهداشت آن تهیه نمایید.

– خوراکی ها و غذاهایی که به صورت خیابانی و توسط دستفروشان توزیع می گردند هیچگونه اعتبار کیفیتی و بهداشتی ندارند، در اغلب موارد فرد فروشنده که معمولا آشپز هم می باشد، دقت کافی (یا هیچ دقتی) در رعایت بهداشت ندارد و بارها دیده شده است که آقای آشپز همان طور که مشغول تهیه غذا با دست می باشد از گرفتن پول و وسایل دیگر هم امتناع نمی کند. در وسایل آن ها گاهی کوچک ترین مایع شوینده یا آب برای نظافت وجود ندارد.

– از صرف غذا در رستوران هایی که کیفیت غذا و خدماتشان متغیر است یا مورد علاقه شما نیست صرفه نظر کنید. زیرا آن ها در اغلب موارد نمی توانند خواسته شما را برآورده کنند و موجب نوعی آزردگی ، رنجش و استرس در روحیه و احساس شما می شوند که موجب کاهش لذت و رضایت شما از آن ضیافت می شود!

یادتان باشد که غذاهای رستوران هرچه قدر هم با کیفیت و خوش طعم باشند بازهم امکان بهداشتی نبودن آن ها به علت عدم آموزش و نظارت کافی پرسنل و ازدیاد تقاضا و دستمزد کم کارگران رستوران و عدم انگیزه لازم آن ها، وجود دارد. بنابراین نگذارید استفاده از غذاهای آماده و رستورانی در زندگی شما به یک عادت تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

11 − چهار =